.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بررسي تهديد سايت‌هاي خبري

ز آنجا كه بين سايت‌هاي خبري و خبرگزاري‌ها تفاوت وجود دارد با تفكيك آن‌ها مي‌توان تهديدهاي پيش رويشان را بررسي و براي از ميان برداشتن آن‌ها چاره‌انديشي كرد؛ كارشناسان و اساتيد ارتباطات بر اين باورند كه بنگاه‌هاي اطلاع‌رساني و به ويژه آن دسته كه اخبار را به صورت برخط منتشر مي‌كنند بيش از هر چيز براي بقاي معنادار به جمع مخاطبان گسترده نيازمندند.

به گزارش ايسنا ، مخاطبان سايت‌هاي خبري قشري هستند كه در دنياي مجازي با پيگيري اخبار براي تصميم‌گيري صحيح و مناسب تنها به آن دسته از سايت‌ها اعتماد مي‌كنند كه منابع خبري معتبر و فعالان متعددي در سراسر دنيا به منظور ارسال خبر دقيق و موثق اتكا كرده و كمتر به بيان منابع آگاه بسنده مي‌كنند.

مهم‌ترين تهديد سايت‌هاي خبري اشكالات ناشي از سرعت بالا است

يك كارشناس رسانه معتقد است: مهم‌ترين تهديد بيروني يك سايت خبري اشكالات اجتناب‌ناپذيري است كه با توجه به سرعت بالا در ارسال اخبار در اين رسانه‌ها پيش مي‌آيد.

حسن بهشتي‌پور در اين خصوص اظهار كرد: مسوولان مي‌توانند با درك مشكل فوق و بيان واقعيت به موقع در خصوص اخبار منتشر شده، خبر را تاييد و يا تكذيب كنند و از به وجود آمدن مشكلاتي همچون تعطيلي رسانه‌ و بيكاري نيروهاي آن جلوگيري كنند.

وي همچنين به تهديدات دروني سايت‌هاي خبري اشاره و اظهار كرد: غيرحرفه‌يي بودن بعضي از نيروهاي فعال در سايت‌هاي خبري يكي از عواملي است كه تهديد عليه سايت را افزايش مي‌دهد كه اين نقص مي‌تواند با آموزش كافي همکاران در دانشكده‌ها و آموزشگاه‌ها برطرف شود.

او دسترسي به منابع معتبر خبري را از نيازهاي اساسي سايت‌هاي خبري دانست و افزود: نبود منبع خبري كافي و معتبر در بعضي از موارد به طوري كه نياز باشد منتظر انعكاس اخبار در رسانه‌هاي خارجي باشيم و بعد نقل قول كنيم باعث از دست دادن مخاطب مي‌شود.

بهشتي‌پور ادامه داد: نکته مهم ديگر ضعف در ترجمه يا برداشت غلط از يک خبر است؛ اين كه بعضي از مترجمان در سايت‌هاي خبري برداشت شخصي خود را از يک خبر انعکاس مي‌دهند، بدون آنکه بررسي کافي درباره واژه‌هاي به کار برده شده به عمل آورده باشند، در مواردي هم مترجمان با در نظر گرفتن گرايش‌هاي مديران سايت‌ها، متون را ترجمه مي‌کنند که اين مساله در بعضي از موارد مشکلات اساسي به‌وجود مي‌آورد.

او ادامه داد: به‌طور قطع اگر اين مشکلات حل شود، ضريب امنيت خبري بالا رفته و از بار تهديداتي كه ممكن است عليه امنيت شغلي همکاران سايت‌هاي خبري به وجود آيد، مي‌كاهد.

تبليغات شفاف و انجام ديگر كارهاي بازرگاني، اگر به طور صريح و بدون شائبه باشد، هيچ مانعي بر سر كار خبري نيست اما اين كه خبرنگار بخواهد براي ارسال كردن و يا ارسال نكردن يك خبر باج‌گيري كند، اصل رسالت خبرنگار را زير سوال مي‌برد و عدم صداقت به وجود آمده باعث دفع مخاطب مي‌شود.

اهميت سايت‌هاي خبري به اهميت نهادهاي حامي‌شان وابسته است

همچنين حسينعلي افخمي ـ مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي ـ با بيان اين كه اهميت سايت‌هاي خبري به ميزان اهميت نهادها و سازمان‌هاي حامي‌شان وابسته است و از آنجا كه اين سايت‌ها نه به‌منظور خبررساني بلكه براي دفاع از فكري خاص ايجاد شده و متكي به مردم نيستند، بنابراين ضرر نخواهند كرد؛ اظهار كرد: برخي از سايت‌هاي خبري زماني ايجاد مي‌شوند كه سمينارها به‌جاي خبررساني به وسيله فكس و تلفن براي راحتي كار سايت خبري ايجاد مي‌كنند؛ اين نوع سايت‌ها جامعيت موضوعي ندارند و تنها به يك مورد خاص توجه نشان مي‌دهند، بنابراين از داشتن مخاطب عام محروم مي‌شوند.

او درباره‌ي نحوه‌ي ارزيابي فعاليت خبرگزاري‌ها و درنتيجه اظهارنظر پيرامون تهديدهايي كه در حوزه‌ي فعاليتي براي آن‌ها پيش مي‌آيد، اظهار كرد: از آنجا كه از خبرگزاري‌ها هيچ اطلاعي مثل منبع تامين بودجه، اشخاص يا نهادهاي حامي خبرگزاري‌ها و نحوه صرف بودجه در دست نيست نمي‌توان نتيجه گرفت كه در چه شرايطي كار اين سايت‌هاي خبري با اخلال مواجه مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: با شناخت نظام حاكم بر خبرگزاري‌ها مي‌توان به اين سوال پاسخ داد كه اگر كار خبرگزاري متوقف شود كدام اشخاص حقيقي و حقوقي متضرر مي‌شوند و چه زيان‌هايي به بار مي‌آيد.

سرعت بالاي ارسال خبر صحت اخبار در سايت‌هاي خبري را زير سوال مي‌برد

يكي از عواملي كه صحت خبر در سايت‌هاي خبري را زير سوال مي‌برد سرعت بالاي ارسال خبر در اين سايت ها است.

محمدرضا رسولي ـ كارشناس ارتباطات ـ‌ نيز با بيان اين مطلب اظهار كرد: بارها برخي سايت‌ها خبري را منتشر مي‌كنند كه روز بعد مجبور به تكذيب آن هستند؛ سايت‌هاي خبري بيش‌تر به شنيده‌ها استناد مي‌كنند نه به آنچه كه خبرگزاري‌ها با پيگيري حرفه‌يي به آن مي‌رسند و اين معضل نشانه‌ي ضعف نيروي كارشناسي فعال در امر خبر در سايت‌هاي خبري است.

او ضمن جداسازي نحوه‌ي فعاليت انواع خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري، ياد آور شد: خبرگزاري‌ها چندان مورد تهديد رسانه‌يي قرار ندارند اما نبود صحت خبري تهديد بزرگي براي سايت‌هاي خبري است.

وي درخصوص چرايي فعاليت سايت‌هاي خبري با طرح اين سوال كه بايد ديد قصد آن‌ها از كار خبري چيست، افزود: پاره‌اي براي دست‌يابي به پول و جذب آگهي‌هاي بازرگاني وارد عرصه‌ي خبر شدند، به طوري كه خبر در اين سايت‌ها به حاشيه مي‌رود و اين موضوع براي جذب مخاطب در اين سايت‌ها تهديد است.

رسولي با بيان اين كه محافظه‌كاري در امر خبر شامل تمام رسانه‌ها مي‌شود، تصريح كرد: محافظه‌كاري باعث مي‌شود مردم از زواياي مختلف خبر آگاه نشوند و با اعتماد نكردن به رسانه به رسانه‌هاي خارجي جذب شوند كه قطعا اين رسانه‌ها نيز درصدد استفاده از موقعيت‌هاي پيش‌ آمده به نفع خود هستند.

رويكرد مالي در عرصه‌ي خبر باعث نزول كيفيت كاري سايت‌هاي خبري مي‌شود

محمد سلطاني‌فر معتقد است: قانون حقوقي در حوزه‌ي مطبوعات و رسانه‌ها در جامعه ما به عنوان يك تهديد براي عملكرد سايت‌هاي خبري است و با شفاف‌سازي قانون مطبوعات مي‌توان از بيراهه رفتن سايت‌هاي خبري جلوگيري كرد.

اين مدرس ارتباطات تاثير رسانه‌ها را بسته به نوع نگاه مسوولان رسانه و نيز چگونگي استفاده از ابزار در دسترس دانست و افزود: با اين رويكرد مي‌توان رسانه‌ها را تهديد‌آميز و هم عامل قدرتمندي افراد جامعه دانست.

او با بيان اين كه رسانه ذاتا با دارا بودن امكانات و انجام كار حرفه‌يي مي‌تواند پاسخگوي بسياري از نيازهاي مخاطبان خود باشد، اظهار كرد: مجموعه‌اي از عوامل بيروني و دروني مي‌تواند رسانه را تهديد كرده و به رسالت خبري آن‌ها خدشه وارد كند.

سلطاني‌فر جذب نكردن مخاطب را تهديدي بزرگ براي سايت‌هاي خبري دانست و تصريح كرد: زماني كه سايت خبري با قابليت ارسال اخبار به صورت بر خط نتواند دقيق و صريح اطلاع‌رساني كند، مخاطب خود را به سوي ديگر رسانه‌ها معطوف مي‌كند و اين بي‌اعتباري تهديدي بزرگي براي يك رسانه‌ي خبري است.

اين استاد دانشگاه نداشتن نيروي حرفه‌يي درحوزه‌ي خبر را ضعف يك رسانه عنوان و اظهار كرد: نيروي مطبوعاتي كه قدرت نگارشي ندارد، براي تامين نياز مالي خود به جذب آگهي بازرگاني براي رسانه مي‌پردازد.

او افزود: در اين مواقع ميزان از دست دادن مخاطب با جذب آگهي رابطه مستقيم دارد زيرا رويكرد مالي در عرصه‌ي خبر باعث نزول كيفيت كاري سايت‌هاي خبري مي‌شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد: مسوولان اين سايت‌ها مي‌توانند با تامين نيازهاي مالي، نيروهاي زبده را حفظ كنند و در عرصه‌ي خبر به رقابت سالم با ديگر رسانه‌ها بپردازند.

مخاطب رسانه‌ها با شفافيت و اطلاع‌رساني به موقع حفظ خواهد شد

اكبر نعمت‌اللهي - استاد ارتباطات - بر اين باور است: بي‌اعتباري بزرگ‌ترين تهديد براي يك سايت خبري اينترنتي است و رسانه‌ها با شفافيت و اطلاع‌رساني به موقع مخاطبان خود را حفظ خواهند كرد.

او نبود شفاف‌سازي در رسانه‌هاي داخلي را تهديدي براي اين رسانه‌ها دانست و گفت: مخاطبان با مقايسه اخبار رسانه‌هاي داخلي و مواجه شدن با نبود شفافيت از سوي اين رسانه‌ها، اطمينان خود را از دست مي‌دهند و رسانه بي‌اعتبار مي‌شود.

به گفته‌ي وي مشكلي كه سال‌هاست در رسانه‌هاي داخلي وجود دارد، نبود اطلاع‌رساني به موقع است و اين تاثير ارسال اولين خبر را بعد از اين كه سايت‌هاي خارجي خبر را منتشر مي‌كنند از بين مي‌برد در حالي كه نخستين ضربه‌ي اطلاعاتي بايد از طرف ما زده شود.

او با بيان اين كه مردم براساس اطلاعاتي كه از رسانه‌ها مي‌گيرند تصميم‌گيري مي‌كنند، تصريح كرد: كمبود انتشار خبر در كشور باعث مي‌شود واقعيت‌ها يا غيرواقعيت‌ها در خارج از كشور منتشر شود؛ اين امر موجب بي‌تاثير بودن كار رسانه‌هاي داخلي مي‌شود.

نعمت‌اللهي تاكيد كرد: براي دولت مناسب‌تر آن است كه پيش از انتشار اخبار مربوطه توسط رسانه‌هاي خارجي خود اطلاعات لازم را از طريق رسانه‌هايي كه وجود دارد منتشر كند.

وي درخصوص ارايه‌ي آمار اشتباه كه براي اعتبار رسانه‌ها در افكار عمومي يك تهديد است گفت: مردم از ضربه‌هاي جنگ رواني اشباع شده‌اند و از آن‌ها تاثير نمي‌گيرند، هر چند درصد پايين تاثيرگذاري آمار اشتباه را نيز مي‌توان با اطلاع‌رساني دقيق و به موقع خنثي كرد.

وي افزود: اگر رسانه ‌هم و غم خود را به تامين معاش روزمره‌ معطوف كند به نحوي كه خبرنگاران متوجه كسب آگهي باشند، تهديد بزرگي را متوجه كار حرفه‌يي خود كرده‌اند زيرا به اين ترتيب افكار غيرواقع مي‌تواند در آن رسانه منتشر شود.

فصلي در قانون مطبوعات بايد به حقوق خبرنگاران اختصاص يابد

ضعف در پوشش خبري باعث بي‌اعتمادي مخاطب به سايت خبري مي‌شود و اين به بي‌اعتباري فعاليت خبري سايت منجر خواهد شد.

اميدعلي مسعودي ـ استاد ارتباطات ـ نيز با بيان اين مطلب و اين كه مهم‌ترين خصوصيت يك سايت خبري ارسال سريع اخبار است، گفت: بسياري از سايت‌هاي خبري ايراني به دليل نداشتن گستردگي پوشش خبري و نيز حضور نداشتن نمايندگان خبري در نقاط مختلف موفق نمي‌شوند به سرعت وقايع را پوشش دهند.

او از عنصر دقت به عنوان يك تناقض در كنار سرعت در امر ارسال خبر نام برد و يادآور شد: خبرنگاري به حوزه‌هاي تخصصي بي‌بديلي تقسيم مي‌شود اما به دليل نبود آموزش مستمر حرفه‌يي نيروها، سايت‌هاي ما در حل اين پارادوكس ناتوانند.

وي ادامه داد: در ايران اتكا به خبرنگاراني است كه تبحر خود را از راه تجربه به دست آورده‌اند و اين افراد نسل جديد را همين‌گونه تربيت مي‌كند.

مسعودي در ادامه به بي‌ثباتي مديريت رسانه در ايران اشاره و اظهار كرد: بعضا مديراني بر سر كار مي‌آيند كه تجربه‌ي اداره يك سايت خبري را ندارند و بعد از كسب تجربه بنا به سياست‌هايي كه در نظر گرفته مي‌شود مديران عوض شده و افزاد جديدي سر كار مي‌آيند كه اين امر بيش‌تر در رسانه‌هايي مشهود است كه از نظر مالي به دولت وابسته هستند.

وي همچنين گفت: رسانه‌هاي معتبر دنيا به صورت شركتي اداره مي‌شوند و در مقابل تخلفات مجازات تعطيلي ندارند بلكه مجازات‌هاي مالي براي آن‌ها در نظر گرفته مي‌شود.

اين استاد ارتباطات در پايان با تاكيد بر اين كه خبرنگاران بايد با حقوق خود آشنا باشند تا بتوانند با آرامش رواني كار كرده و بدانند عواقب خطاي كاري آن‌ها چيست، خاطر نشان كرد: بايد فصلي در قانون مطبوعات به حقوق خبرنگاران اختصاص يابد تا آن‌ها بتوانند با پشتوانه‌ي ذهني به كار بهينه بپردازند.

در پايان مي توان گفت ارسال اخبار با سرعت بالا و امكان به وجود آمدن اشتباهات تايپي احتمال ايجاد ناراحتي و سوتفاهم را موجب مي‌شود، كه درك اين موضوع به منزله يكي از تهديدات سايت‌هاي خبري است كه مي‌تواند به تعطيلي رسانه منجر شود، كمك بزرگي به حرفه‌يي شدن فضاي اطلاع‌رساني كشور مي‌كند. آنچنانكه فعاليت كادر خبري مجرب زيرنظر مسوولان متخصص و شجاع كه قدرت اعتماد به نسل جديد حاضر در عرصه‌ي اطلاع‌رساني را دارند، مي‌تواند از درصد اشتباهات بكاهد و يا درصورت بروز اشكال با مديريت صحيح از به وجود آمدن بحران جلوگيري كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.